کاربراتها سیستمهای سوخترسانی قدیمی هستند که دیگر در کمتر خودرویی مورد استفاده قرار میگیرند . وظیفه اصلی کاربراتور ایجاد فشار قوی و ضعیف به وسیله عبور جریان هوا در درون خود میباشد که به این قانون ” برنولی ” میگویند .
کاربراتها به وسیله هوا , سوخت را مکش کرده و به صورت پودری درمیآورند و سپس به داخل موتور ارسال میکنند و زمانی این اتفاق میافتد که سوپاپ هوا یا سوخت باز باشد .
این قطعه را میتوان قطعهای جهت تامین هوا و سوخت برای موتور نامید که در صورت خرابی و یا از کار افتادن بخشی از آن , موتور نیز خاموش خواهد شد .
قانون برنولی چیست و در این قطعه دقیقا چکار میکند ؟معادله و قانون برنولی را پایه و اساس کارایی و طراحی سیستم سوخت رسانی کاربراتوری میدانند . بهتر است این گونه برای شما مثال بزنیم :
تصور کنید در حال رانندگی با خودروی خود هستید , یک چاله در وسط راه هست و داخل این چاله یک تکه کاغذ افتاده است .شما از روی چاله عبور میکنید طوری که چرخهای شما داخل چاله نیافتد , وقتی که با سرعت بسیار زیاد رد می شوید چه اتفاقی میافتد ؟ کاغذ با سرعت بسیار بالایی از چاله خارج میشود و به بیرون چاله منتقل میشود.
قانون برنولی هم دقیقا همین است , یعنی وقتی هوا با سرعت بسیار زیادی از روی چاله سوختی عبور میکند , سوخت را به سمت بالا میکشد و چون جریان هوا به سمت سیلندر است , سوخت را به داخل سیلندر برده و احتراق صورت میگیرد .