سیستم ترمز EBD ، در واقع نوعی کمک ترمز محسوب می شود که وظیفه آن توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخ ها می باشد و مخفف عبارت Electronic Brake force Distribution می باشد ، سیستم ای بی دی را می توان تقسیم کننده الکترونیکی نیروی ترمز نامید که به تناسب وزن وارد شده بر هر چرخ ، نیروی ترمز را بین چرخ های جلو ، عقب ، چپ و راست تقسيم می كند.
وظیفه سیستم EBD
همانطور که می بینید نیرویی که می توانست در چرخ هایی با وزن زیاد باعث ترمزگیری بهتر شود به چرخ هایی با وزن کم وارد شد و هیچ اثری ندارد ولی در خودروی دارای سیستم EBD ، این سیستم بر حسب وزن وارد بر هر چرخ نیروی ترمز وارد بر آن چرخ را تغییر می دهد و در این صورت ، ترمزگیری به بهترین نحوه انجام می شود ، بنابراین در سیستم ترمز EBD ، اگر بار یا مسافر به خودرو اضافه شود ، نیروی ترمز وارد بر هر چرخ تغییر می کند.
کاربرد ترمز EBD
سیستم EBD بر روی ترمز ABS نصب می شود و مکمل عملکرد ترمز ABS می باشد یعنی هر اتومبیلی که دارای سیستم EBD باشد ، قطعا به سیستم ABS نیز مجهز می باشد
کاربرد سیستم EBD را می توان حفظ پایداری خودرو در شرایط زیر دانست.
1- ترمز به همراه بار و مسافر.
2- ترمز گرفتن در پیچ.
اکنون به شرح هرکدام می پردازیم.
ترمز به همراه بار و مسافر
برای توضیح بهتر مطلب به شکل زیر نگاه کنید شکل به سه قسمت A , B , C تقسیم شده ، در قسمت Aراننده (بدون بار و سرنشین) در حالیکه با سرعت حرکت می کند ترمز می کند و در مسافت معینی توقف می کند ، در قسمت B راننده (همراه سرنشینان) در حالیکه با سرعت حرکت می کند ترمز می کند که به علت سنگین تر بودن خودرو ، سیستم EBD به چرخ های عقب نیروی بیشتری وارد می کند تا توقف خودرو زودتر امکان پذیر شود ، در قسمت C راننده (همراه سرنشینان) در حالیکه با سرعت حرکت می کند ترمز می کند که به علت سنگین تر بودن خودرو و نداشتن سیستم EBD توقف خودرو نسبت به حالت B خیلی دیرتر انجام می شود.
نکته: به طور کلی هر چه مقدار بار و تعداد سرنشینان بیشتر باشد توقف خودرو دیرتر انجام می شود (به دلیلی که شرح داده شد) ولی سیستم EBD چنانکه در شکل B مشاهده می کنید ، با افزایش نیروی ترمز خودرو در چرخ های عقب سعی دارند مسافت طی شده طی سیکل ترمز گیری را کاهش دهد.
در تصویر بعدی می توانید نیروی ترمز اضافی که به چرخ های عقب خودرو وارد می شود را به صورت فلش های کوچک قرمز رنگی که در پایین خودرو ها کشیده شده ببینید؛ هرچقدر نیروی ترمز بیشتری به ترمز ها وارد شود ، فلش بلندتر می شود ، ترتیب نشان داده شده دقیقا مانند شکل بالا می باشد یعنی قسمت بالای شکل زیر ، شرایط حالت A در شکل بالا را دارد ، قسمت وسط شکل زیر شرایط حالت B در شکل بالا و قسمت پایین شکل زیر شرایط حالت C در شکل بالا را دارد ، به تصویر توجه کنید ، همانطور که می دانید نیروی ترمز به چرخهای جلو بیشتر وارد می شود که در قسمت اول فلش قرمز مربوط به چرخ جلو بلندتر است ، در حالت دوم که سیستم EBD فعال است ، نیروی ترمز چرخ های عقب را برابر نیروی ترمز چرخ های جلو قرار می دهد و خودرو به سرعت متوقف می شود ، در حالت سوم که خودرو سیستم EBD ندارد ، طبق حالت معمول نیروی ترمز وارد به چرخ های جلو بیشتر بوده و خودرو نمی تواند ترمز گیری قابل قبولی داشته باشد.
به کارگیری ترمز EBD در خودروهای سواری مهم و در خودروهای باری ، کامیون ها ، وانت ها و ... مهمتر می باشد ، چینش بار و وزن سنگین آن در خودروهای باری به گونه ای می باشد که وزن وارد بر هر چرخ به شدت تغییر می کند و ضرورت استفاده از سیستم EBD را دو چندان می کند.
ترمزگرفتن در پیچ
هنگامی که اتومبیل در حال حرکت در پیچ می باشد نیروی وارد به هر چرخ متفاوت می باشد. (به علت نیروی گریز از مرکز به چرخ هایی که در سمت مخالف جهت دور زدن هستند وزن و نیروی بیشتری وارد می شود)اگر راننده در حال حرکت در پیچ ترمز کند ، به خاطر نیروی متفاوت بر روی چرخ ها ، نیروی ترمز وارد بر هر چرخ نیز متفاوت خواهد بود در غیر اینصورت کنترل خودرو از دست راننده خارج می شود.