وظایف سیستم سوخت رسانی خودرو
وظیفه سیستم سوخترسانی در خودروها تزریق مخلوط هوا و سوخت بهینه شده به موتور خودرو است. این کار باید متناسب با شرایط عملکردی موتور در هر لحظه انجام شود. به این معنی که، سوخت رسانی باید متناسب با شرایط مختلف موتور در طول حرکت انجام شود. یعنی در زمانهای استارت اولیه و هنگامی که موتور سرد است، فاز پس از استارت و گرم شدن موتور، موقع به حرکت در آمدن و شتابگیری خودرو، موتور نیاز دارد که سوخت با سرعتهای متفاوتی درون آن تزریق شود و سیستم سوخترسانی باید این سرعتها را ضمن تزریق تنظیم کند.
تاریخچه استفاده از سیستمهای سوخترسانی در خودروها به دهه ۸۰ قرن هجدهم بازمیگردد. اما گسترش این سیستمها و پیشرفت عملکرد آنها از دههی ۲۰ قرن نوزدهم توسط کمپانی بوش کلید خورد.
انواع سیستم سوخت رسانی خودرو
سیستمهای سوخترسانی به ۲ دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم میشود. سیستمهای کاربراتوری تنها سیستم رایج تا پیش از ۱۹۸۰ بودند. اما از دهه ۸۰ میلادی به بعد، خودروسازان به فکر مدیریت بهینه سوخت در خودرو و به دنبال آن مدیریت عملکرد موتور به طور گستردهتر افتادند. چرا که در غیر این صورت، قادر به سازگاری با قوانین زیست محیطی نبودند و صنعت خودروسازی آسیب جدی در مواجه با این قوانین میدید.همچنین سیستمهای قدیمی قادر به تامین نیازهای موتورهای جدیدتر نبودند. بنابراین سیتمهای انژکتوری پا به این عرصه گذاشتند. تفاوت عمده این دو سیستم در نحوه تزریق سوخت درون سیلندرها است. سیستمهای انژکتوری سوخت را به صورت ذرات بسیار ریز درون سیلندر میپاشند، در حالی که سیستمهای کاربراتوری سوخت را درون سیلندر میریزند.