رانش یا تراست (Thrust) نیرویی واکنشی است، که جسم را در جهت مخالف به حرکت درمیآورد، هنگامی که یک سامانه جرمی از یک سو رها ساخته میشود یا به بیرون فشرده میشود. گاه برای این مفهوم واژه پیشرانش هم بکار میرود. پیشرانش، رانش رو به جلو و پسرانش، رانش رو به عقب است. رانش هواپیما را در هوا به جلو میبرد. رانش برای مقابله با نیروی اصطکاک در هواپیما یا نیروی وزن در راکت استفاده میشود. این نیرو در هواپیما توسط موتور هواپیما و در راکت توسط سیستمهای سوختی ایجاد میشود.
رانش نیرویی مکانیکی است، برای همین سیستم سوختی باید با سیالی در رابطه باشد. در بیشتر اوقات رانش بر اثر عکسالعمل جرم گاز شتابدهنده به وجود میآید. از آنجایی که رانش یک نیرو است، پس مقداری برداری با اندازه و جهت است. موتور در هواپیما روی گاز کار انجام داده و آن را به سوی عقب موتور شتاب میدهد. نیروی رانش در جهت مخالف حرکت گاز دارای شتاب ایجاد میشود. میزان رانش به مقدار گاز شتابگرفته و تفاوت سرعت گاز در داخل موتور بستگی دارد.
برای شتاب دادن گاز نیاز به اضافه کردن انرژی است. انرژی موجود حرارتی است، که در اتاقک احتراق، بر اثر سوختن مایع سوختی تولید میشود. معادلهٔ رانش نحوهٔ تبدیل شتاب گاز به نیروی محرکه را توضیح میدهد. سیستمهای سوختی بسیاری وجود دارند که نیروی رانش را ایجاد میکنند. توربین، موتور جت، پروانه یا راکت از نوع هستند.
در شکل بالا یک تست سل ساده مشاهده می شود که در واقع نقش نیرو سنج را داشته و مقدار نیروی تراست را اندازه گیری می کند.