(021) ۸۸۰۹۰۹۵۱​​​​​​​

info@hobbyskill.ir

ساعات کاری: شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها 8 تا 18 - پنجشنبه‌ها 9 تا 13

۰
سبد خرید شما

کانون فن‌آوران معلّم

hobbyskill.ir

آدرس ما

تهران، شهرک غرب، بلوار دریا، خیابان رامشه، توحید پنجم غربی، مجتمع آموزشی معلّم، پلاک 23​​​​​​​

با ما در ارتباط باشید

​​info@hobbyskill.ir

شماره تماس

(021) ۸۸۰۹۰۹۵۱

انژکتور چیست؟

امروزه یکی از قطعاتی که در تمام خودروهایی که با سوخت کار می کنند وجود دارد، انژکتور یا سیستم پاشش سوخت می باشد. انژکتور خودرو قطعه ایست که در ورودی سیلندر خودرو قرار داشته و وظیفه آن تنظیم و پاشش سوخت به درون سیلندر بوده که نهایتا این سوخت طی فرایند احتراق به انرژی تبدیل و باعث به حرکت در آمدن خودرو می گردد. در حقیقت درست کار کردن انژکتور خودرو به معنای درست کار کردن کل موتور و سیستم احتراق خودرو می باشد. اگر انژکتور خودرو به درستی کار نکند یا به طور کلی از کار بیفتد، خودرو با مشکل مواجه شده و اصطلاحا ریپ می زند که این امر در نهایت منجر به خاموشی خودرو و از حرکت باز ایستادن آن خواهد شد. در ادامه قصد داریم اطلاعات کاملی را در خصوص انژکتور خودرو و نحوه کارکرد آن در اختیار علاقه مندان به بحث مکانیک خودرو قرار دهیم که می تواند در امر عیب یابی خودرو بسیار کارآمد باشد.

انژکتور خودرو چیست؟

همانطور که اشاره شد انژکتور خودرو یک قطعه الکترونیکی-مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و وظیفه آن سوخت رسانی به محفظه احتراق خودرو می باشد. قبل از حضور انژکتور در طراحی موتور خودروها این امر توسط کاربراتور انجام می شد و کاربراتور سوخت را به سیلندرها می رساند. اما به دلیل استهلاک بالای خودروهای کاربراتوری و همچنین هدر رفت بسیار زیاد سوخت در این موتورها، کاربراتور کم کم جای خود را به انژکتور داد و امروزه تمامی خودروهایی که به نوعی سوخت مصرف می کنند از انژکتور استفاده می نمایند.

در حقیقت انژکتور خودرو با قرار گرفتن در ورودی سیلندر و پاشیدن سوخت به صورت پودر به درون سیلندر، باعث می گردد ، سوخت به طور کامل در محفظه احتراق، قرار گرفته و از سوختن ناقص آن جلوگیری گردد. این دستگاه در حقیقت ارتباط مستقیمی با کامپیوتر خودرو یا همان ECU آن دارد و از طریق آن قابل کنترل می باشد. تعیین میزان پاشش سوخت، ارتباط کاملی نیز با میزان مصرف سوخت خودرو دارد. اگر میزان پاشش سوخت بیشتر از آنچه که استاندارد خودرو می باشد انجام شود، عمل احتراق ناقص انجام خواهد شد و اگر برعکس، کمتر از میزان استاندارد باشد، خودرو اصطلاحا کم آورده و دچار ریپ زدن می گردد. به همین علت بهترین میزان پاشش سوخت، حالت استاندارد خودرو می باشد که از طریق کامپیوتر خودرو تنظیم می گردد.

نحوه عملکرد انژکتور خودرو:

همانطور که اشاره شد، سیستم انژکتور خودرو در ورودی سیلندر خودرو قرار گرفته و عمل سوخت رسانی به محفظه احتراق را بر عهده دارد. هنگامی که دریچه‌ی هوای خودرو باز می شود دقیقا طی یک زمان بندی دقیق، سیستم انژکتور خودرو عملیات پاشش سوخت را انجام می دهد. سپس شمع خودرو جرقه زده و باعث احتراق هوای موجود در سیلندر به همراه سوخت موجود، می گردد. طی این عمل انرژی ایجاد شده چون مکانی برای خروج ندارد، سیلندر خودرو را به سمت پایین هول می دهد که این عمل باعث به حرکت در آمدن خودرو می گردد. پس از این عمل، سوپاپ هوا به سر جای خود برگشته و در عوض دریچه مخصوص خروج دود با باز شدن سوپاپ مربوطه، باز خواهد شد. در پایان دود حاصله به بیرون هدایت و عملیات احتراق از سر گرفته می شود.

حال اگر انژکتور به درستی نتواند کار خود را انجام دهد، عملیات احتراق یا به طور کامل انجام نمی شود و باعث احتراق ناقص یا عدم احتراق خواهد شد. دریافتن اینکه آیا انژکتور خودرو به درستی کار می نماید یا خیر به عهده دیاگ خودرو می باشد. با دیاگ زدن خودرو شما به راحتی می توانید از نحوه صحیح کارکرد انژکتور خودرو خود اطمینان حاصل کرده و در صورت اشکال در آن، سیستم انژکتور را تعمیر نمایید.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش