واماندگی ( Stall)، در دینامیک سیالات، کاهش ضریب برآ (Lift) است که به علت افزایش زاویه حمله توسط یک فویل ایجاد میشود.این پدیده زمانی اتفاق میافتد که زاویه حمله از مقدار بحرانی عبور کند. زاویه حمله بحرانی معمولاً ۱۵ درجه میباشد، اما این زاویه در سیالات و فویلهای مختلف و تغییر عدد رینولدز ممکن است به مقدار قابل توجهی تغییر کند
در هوانوردی، واماندگی یا دکروشاژ (فرانسوی: Décrochage)، به وضعیتی از هواگرد یا هواپیما در هنگام پرواز اشاره میکند. واماندگی وضعیتی است که در آن، جریان هوا از لایه مرزی سطح برآیِ هواپیما (مانند بالها) جدا میشود. در این حالت نیروی برآ، به شدت کاهش مییابد و اصطکاک با هوا به شدت افزایش مییابد.
واماندگی در آیرودینامیک یا هوانوردی به حالتی گفته میشود که اگر زاویه حمله از مقداری مشخص افزایش یابد ضریب برآ شروع به کاهش میکند. زاویه ای که این اتفاق شروع میشود زاویه حمله بحرانی خوانده میشود. زاویه بحرانی به شکل مقطع ایرفویل یا پروفیل بال هواپیما، پلنفرم (نمای کلی بال هواپیما از بالا یا پایین) و نسبت طول به عرض آن و دیگر عوامل بستگی دارد اما معمولاً در محدوده ۸ تا ۲۰ درجه نسبت به هوای ورودی برای جریانهای زیرصوت متغیر است.
واماندگی به دلیل جدایش جریان رخ میدهد که خود به دلیل جریان پیدا کردن هوا در مقابل یک فشار در حال افزایش اتفاق میافتد.