شمع خودرو در بالای سیلندر نصب می شود و الکترود آن در داخل محفظه احتراق قرار می گیرد ، در مرحله تراکم ، شمع خودرو با ایجاد جرقه داخل سیلندر ، مخلوط سوخت و هوا را محترق می کند ، زمان ایجاد جرقه ، تقریبا در انتهای مرحله تراکم می باشد.
ایجاد جرقه در شمع ها چگونه است؟ این کار با استفاده از ولتاژ زیاد در سر شمع ، امکان پذیر می شود ، دو الکترود وجود دارد ، یکی از آنها در وسط شمع می باشد که به آن الکترود داخلی می گوییم و دیگری به بدنه رزوه شده شمع متصل می باشد که به آن الکترود میانی می گوییم.اگر به الکترود داخلی برق مثبت با ولتاژ زیاد بدهیم و به الکترود میانی برق منفی بدهیم ، به علت فاصله کم دو الکترود ، تخلیه الکتریکی شدیدی بین دو الکترود اتفاق می افتد و این تخلیه الکتریکی با جرقه همراه خواهد بود و همین جرقه ، باعث احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر می شود.
بنابراین برای ایجاد جرقه در شمع می بایست به بدنه شمع (قسمت رزوه شده که متصل به الکترود میانی می باشد) برق منفی بدهیم و به الکترود داخلی که متصل به قسمت انتهایی شمع می باشد برق مثبت با ولتاژ زیاد بدهیم ، ایجاد جرقه می شود.به این نتیجه رسیدیم که باید به بدنه شمع برق منفی بدهیم و به انتهای شمع برق مثبت ، همانطور که می دانید بدنه شمع به بدنه سیلندر متصل است و چون در همه خودروها ، بدنه سیلندر و اتاق خودرو برق منفی دارد ( به قطب منفی باتری وصل می باشد) کافیست به انتهای شمع برق مثبت بدهیم تا جرقه در سر شمع ایجاد شود.