info@hobbyskill.ir

ساعات کاری: یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها 8 تا 18

۰
سبد خرید شما
پنل کاربری

کانون فن‌آوران معلّم

hobbyskill.ir

آدرس ما

تهران، شهرک غرب، بلوار دریا، مجتمع آموزشی معلّم، مرکز مهارت​​​​​​​

ما را دنبال کنید

شماره تماس

09190959402  021-88097975  021-88090951

جرقه زنی

در اتومبیل‌های بنزینی و همچنین هیبریدی (که ترکیبی از موتورهای برقی و بنزینی دارند) از سیستم جرقه‌زنی استفاده می‌شود. این سیستم، جرقه‌ها را با فاصله تعیین شده ایجاد می‌کند. اساسا احتراق در موتور اتومبیل نیاز به جرقه دارد و تا جرقه نداشته باشیم ماشین به حرکت در نمی‌آید. این جرقه‌ها، نقش مهمی در کار کردن و قدرت گرفتن خودرو و تبدیل واکنش‌های شیمیایی به انرژی فیزیکی و حرکتی داشته و دارند. دیر و زود و ناقص ایجاد کردن جرقه هم باعث می‌شود تا این قدرت تولید شده موتور و تبدیل آن به خوبی انجام نشده و خودرو دچار مشکل شود. سیستم‌های جرقه‌زنی را بخشی از سیستم برق خودرو می‌دانند.

اجزای سیستم جرقه خودرو شامل موارد زیر می شوند.

1- شمع خودرو.

2- کوئل خودرو.

3- وایر خودرو.

4- دلکو خودرو (در خودروهای کاربراتوری).

5-کامپیوتر خودرو (در خودروهای انژکتوری).

عملکرد سیستم جرقه زنی:

برق از باتری (وقتی اتومبیل خاموش است) یا از دینام (وقتی اتومبیل روشن است) وارد کوئل می‌شود. ولتاژ ابتدایی حدود ۱۲ ولت بوده و کار کوئل این است که ولتاژ برق را آنقدر بالا ببرد که برای ایجاد جرقه توسط شمع مناسب باشد. برق بعد از کوئل وارد دلکو می‌شود. دلکو کار تقسیم برق به شمع‌ها و همچنین زمان‌بندی ایجاد جرقه در شمع را برعهده دارد. در اتومبیل‌های انژکتوری این کار توسط کامپیوتر خودرو یا همان ECU انجام می‌شود. بعد هم برق از طریق وایرها به شمع می‌رسد و جرقه زده می‌شود تا عمل احتراق در موتور انجام شود.

تایمینگ جرقه زنی:

زمان مناسب و درست در کار کردن موتور ماشین اهمیت زیادی دارد. یعنی هر قطعه و سامانه‌ای اگر این زمان را پس و پیش کند، همه چیز به هم ریخته یا در نهایت ضعیف کار می‌کند. سیستم جرقه‌زنی نیز به شدت وابسته به زمان درست است. زمانی که گازها در سیلندر منبسط می‌شوند، باید عمل جرقه‌زنی اتفاق بیفتد تا بتواند بیشترین نیرو و بهره‌برداری را از این قضیه داشته باشد. اگر این هماهنگی زمانی برای اجرا و جرقه‌زنی در وقت مناسب به خوبی اجرا نشود، هم قدرت موتور کاسته می‌شود، هم سوخت بیشتری مصرف می‌شود و هم آلایندگی‌های ناشی از این فرآیند نیز بیشتر خواهد بود.

این هماهنگی زمانی و به اصطلاح تایمینگ چطور اتفاق می‌افتد؟ از این‌جا شروع کنیم که مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندر شده و مشتعل می‌شود. این امر فشاری را ایجاد می‌کند که عملا نیرویی به سمت پایین به پیستون وارد می‌کند. فشار ایجاد شده داخل سیلندر باعث می‌شود تا گشتاور و قدرت بیشتری هم از موتور دریافت کنیم. در این‌جا ما یک فشار ماکزیمم یا حداکثری را داریم. در فاصله جرقه‌زنی و ایجاد این فشار ماکزیمم، یک فاصله زمانی خیلی کمی وجود دارد. در این‌جا گفته می‌شود که قبل از این‌که پیستون به انتهای کورس تراکم در سیلندر برسد، جرقه‌زنی هم باید اتفاق بیفتد. همه تمرکز طراحان و مهندسان این است که این زمان را قاعده‌مند و نزدیک به لحظه درست کنند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش