جلوبندی خودرو همانطور که پیداست مربوط به محور حرکتی جلو خودرو می باشد. این سیستم از مهمترین سیستم های خودرو بوده که در صورت حذف و یا عدم استفاده از این سیستم در خودرو , ماشین شما با یک کالسکه چوبی هیچ تفاوتی نخواهد داشت. در این صورت زمانی که شما مسافتی برای مثال 50 کیلومتر را بدون سیستم جلو بندی رانندگی کنید به قدری خسته می شوید که ترجیح می دهید مسیر مورد نظر را با پای پیاده طی کنید تا با یک خودروی بدون جلوبندی و سیستم تعلیق. به همین دلیل سیستم جلو بندی بسیار حائز اهمیت می باشد. شاید برای شما این سوال به وجود آید که این سیستم چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ برای رسیدن به جواب در این مطلب همراه ما باشید.
جلوبندی خودرو
جلو بندی خودرو یا همان سیستم تعلیق خودرو که مربوط به محور جلوی خودرو گفته می شود وظیقه دارد که ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده و مسیر را خنثی کند تا به اتاق خودرو و سر نشینان خودرو منتقل نشود. اگر سیستم جلو بندی خودرو شما دچار نقص فنی شد باشد علاوه حس بدی که موقع رانندگی به شما دست می دهد، فرمان پذیری خودرو نیز دچار مشکل می شود. این مشکل زمانی بیشتر خودش را نشان می دهد که خودرو شمانیرو پیشرانه خود را از محور جلو خودرو یا همان دیفرانسیل جلو گرفته باشد. در این صورت موقع حرکت اولیه هم خودرو شما را دچار مشکل می کند.
اجزای سیستم جلو بندی خودرو
وظیفه اصلی این سیستم خنثی کردن ضربات ناشی از ناهمواری های سطح جاده می باشد. به این منظور از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای سیستم جلو بندی شامل موارد زیر می باشد:
- فنرها
- کمک فنر ها
- بوش و سیبک
فنر ها
اصلی ترین و مهم ترین بخش جلو بندی ها فنر ها هستند. زیرا تنها جسم شناخته شده که می تواند ضربات را خنثی کنند در حال حاضر فنر ها هستند. قدرت ارتعاش پذیری آن ها بسیار بالا بوده و در انواع مختلفی وجود دارد که هر کدام در بخشی استفاده می شود و وظیفه خود را اجرا می کند. انواع فنر ها عبارت اند از:
- فنر های لول: شایع ترین و پر کاربرد ترین نوع فنر ها می باشد. این فنرها از پیچیدن یک میله با مقطع دایرهای شکل به دور یک استوانه تشکیل میشوند.
- فنر های تخت: فنرهای تخت به صورت ورقه هایی با قطر زیاد یا همان شمشهای فلزی انعطافپذیر ساخته شده و تعدادی از این فنرها در اندازههای مختلف بر روی هم قرار میگیرند. از فنرهای تخت معمولا در تعلیق چرخهای عقب استفاده میشود.
- فنر پیچشی: در این نوع فنرها از ویژگی پیچش و گشتاور پیچشی استفاده میشود. این فنرها از یک میله با خاصیت پیچش و انعطاف ساخته می شوند.
کمک فنر ها
وظیفه اصلی جلو بندی خودرو خنثی کردن ارتعاشات می باشد. ارتعاش ها و ناهمواری های اصلی توسط فنر ها خنثی می شود. اما تکلیف ناهمواری های کوچک تر و مو جود در جاده های چه می شود؟ برای خنثی کردن این دسته از ارتعاشات از کمک فنر های استفاده می شود که خاصیت فنری بیشتری دارند و ارتعاشات و ناهمواری های کوچک تر را به راحتی خنثی می کند.
بوش ها و سیبک ها
در سیستم جلوبندی نیاز است تا از اتصالات بسیار محکم و مقاوم استفاده کرد، زیرا این سیستم به طور مستقیم با ضربات وارده از مسیر حرکت سر و کار دارد. گاهی دراین سیستم نیاز است که یک اتصال، علاوه بر استحکام کافی امکان حرکت چرخشی را نیز داشته باشد. به همین منظور از اتصالی بنام سیبک (گوی و کاسه) استفاده میشود. سیبک یک گوی فلزیمی باشد که به آن یک بازو متصل می شود، این گوی فلزی در درون یک محفظه فولادی که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده حرکت دورانی دارد. از سیبکها (اتصال گوی و کاسه) در اتصال طبقها به چرخ یا اتصال بازوی فرمان به چرخ استفاده میشود (سیبک برای اتصال چرخ به شاسی با قابلیت فرماندهی به کار میرود).